Wat hebben we met jouw feedback gedaan?

Het voorlopig ontwerp voor de vernieuwing van de Centrale Bibliotheek is af. Het ontwerpteam maakte dankbaar gebruik van jouw inbreng. Zo’n 4.500 Rotterdammers gaven vorig jaar feedback op vijf mogelijke schetsontwerpen, waaronder het winnende ontwerp van de combinatie Powerhouse Company en Atelier Oslo Lundhagem. Maar wat hebben zij eigenlijk met jouw feedback gedaan? Architecten Nils Ole Brandtzæg en Albert Takashi Richters leggen uit hoe de inbreng van Rotterdammers terugkomt in hun ontwerp.

Herkenbaarheid

Voor veel Rotterdammers is de herkenbaarheid van de vernieuwde Centrale Bibliotheek belangrijk én een van de grote pluspunten van het ontwerp van het team onder leiding van Powerhouse. Richters legt uit dat hun ontwerp dan ook gebaseerd is op het oorspronkelijke ontwerp: ‘We brengen de concepten zoals de oorspronkelijke architecten ze bedoeld hebben tot leven en trekken ze naar de 21e eeuw.’ Volgens Brandtzæg zie je dit in het ontwerp bijvoorbeeld terug in de glazen waterval, de gele buizen en het blauwe magazijn. ‘Al deze herkenbare elementen komen terug in de vernieuwde bibliotheek. Zo wordt de waterval ruimtelijker en transparanter. De gele buizen blijven we gebruiken voor een nieuw klimaatsysteem, waardoor er tegelijkertijd ook ruimte voor bezoekers op het dak bijkomt. En ook het blauwe magazijn, dat nu gebruikt wordt als opslag, komt terug in het ontwerp en wordt toegankelijk voor publiek.’

Meer groen

Een ander veelgehoord punt dat volgens jullie niet mocht ontbreken, is meer groen op en rond het gebouw. Richters legt uit dat er meer groen op de iconische terrassen van het gebouw komt. ‘Meer flora en fauna op het dak. En het gebouw wordt meer met de stad verbonden door de Rijstuin. Dit wordt een groen park met een wandelroute en verschillende fijne plekken voor mensen om te verblijven. Dit park hebben we samen met Delta Landscapes ontworpen.’

'De gele buizen blijven we gebruiken voor een nieuw klimaatsysteem, waardoor er tegelijkertijd ook ruimte voor bezoekers op het dak bijkomt.'

Fietsenstalling

Veel Rotterdammers storen zich aan de geparkeerde fietsen rondom de bibliotheek. In het nieuwe ontwerp komt er dan ook een fietsenstalling met plek voor 1.500 fietsen. ‘Dit maakt het gebouw vrij, de fietsen vormen niet langer een barrière. In het ontwerp wordt de bibliotheek een open geheel waar je van alle kanten naar binnen kunt’, legt Brandtzæg uit.

Stadsgesprekken

In de aanloop naar de keuze voor het winnende ontwerp en ontwerpteam gaven Rotterdammers op verschillende manieren input. Jullie deden dat online, via gesprekken op straat en bij een tentoonstelling in de bibliotheek. Al deze reacties zijn door de beoordelingscommissie meegewogen in hun besluit voor het winnende ontwerp en meegegeven aan het ontwerpteam als feedback voor het voorlopig ontwerp. Dat ontwerp ligt nu ter besluit bij de gemeenteraad. Als het is vastgesteld, gaat het ontwerpteam aan de slag met het definitief ontwerp. Ook tijdens deze fase van de vernieuwing blijven we Rotterdammers om hun mening vragen. Om te beginnen op de informatiemarkt in de Centrale Bibliotheek, op 13 juni van 16:00 – 20:00 uur. Kom je ook?