Informatiemarkt, talkshow en rondleiding over de vernieuwde Centrale Bibliotheek

Hoe ziet de vernieuwde Centrale Bibliotheek er over enkele jaren uit? Door wie hebben de architecten zich laten inspireren? En wat is het plan voor de tijdelijke huisvesting aan de Librijesteeg? Omdat het voorlopig ontwerp van de bibliotheek gereed is, organiseren we een informatiemarkt, een talkshow en een rondleiding, waar je antwoord krijgt op al je vragen over de vernieuwing van de Centrale Bibliotheek van Rotterdam.

Informatiemarkt dinsdag 13 juni

Tijdens de informatiemarkt kun je het ontwerp van de nieuwe Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat in detail bekijken. Ook is er informatie over de tijdelijke vestiging aan de Librijesteeg, waar de bibliotheek wordt gevestigd tijdens de verbouwing (najaar 2025 – najaar 2028). De ontwerpers en medewerkers van de bibliotheek en de gemeente zijn aanwezig om je vragen te beantwoorden. Er is geen vaste presentatie; je kunt binnenlopen op het moment dat het jou uitkomt tussen 16:00 en 20:00 uur.

• Wat: Informatiemarkt voorlopig ontwerp
  • Wanneer: Dinsdag 13 juni, van 16:00 tot 20:00
  • Waar: Centrale Bibliotheek, op de begane grond bij de ‘Werkplaats Vernieuwing Centrale’.

Talkshow donderdag 15 juni

Ben jij benieuwd naar het ontstaan van het ontwerp en wil je alles weten over de visie van de architecten? Dan kun je op donderdag 15 juni terecht in het Bibliotheektheater voor de talkshow ‘De transformatie van de Centrale Bibliotheek van Rotterdam’. In deze talkshow in samenwerking met AIR hoor je van de beoordelingscommissie hoe zij de keuze voor het winnende ontwerp hebben gemaakt. Theo Kemperman, de directeur van de bibliotheek vertelt waar de vernieuwing aan moet voldoen voor de bibliotheek van de toekomst. En de architecten van Powerhouse Company, Atelier Oslo en Lundhagem leggen je uit hoe zij te werk gingen om tot dit ontwerp te komen. Toegang is gratis, maar meld je wel aan. Let op: de talkshow is deels Engels gesproken.

• Wat: Talkshow: ‘De transformatie van de Centrale Bibliotheek van Rotterdam’
  • Wanneer: Donderdag 15 juni, 20:00 tot 21:30 (inloop vanaf 19:30 uur)
  • Waar: Bibliotheektheater
  • Aanmelden: via Eventbrite

Rondleidingen zaterdag 17 juni

Wil jij in de bibliotheek zelf zien en horen wat er precies gaat veranderen en waarom? Tijdens de Dag van de Architectuur krijg je die kans! Architect Albert Takashi Richters neemt je op zaterdag 17 juni mee voor een rondleiding in het huidige gebouw. Tijdens deze wandeling vertelt hij je alles over de ideeën achter het ontwerp en geeft hij alvast een doorkijk naar hoe de nieuwe bibliotheek er straks uitziet. Albert geeft 3 rondleidingen en er is plaats voor 20 deelnemers per rondleiding. Meld je dus wel aan.

• Wat: Rondleiding door de Centrale Bibliotheek door architect (3x)
  • Wanneer: Zaterdag 17 juni, 10:15 – 11:30, 12:45 – 14:00 en 14:45 – 16:00 uur
  • Aanmelden: via Eventbrite

Deze rondleidingen zijn onderdeel van de Rotterdamse Dag van de Architectuur. Er is deze dag nog veel meer te doen in de stad. Bekijk het programma.