Podcast: ‘Klaar terwijl u wacht’

“De ambitie is om zoveel mogelijk functies van de bibliotheek voor het publiek beschikbaar te stellen. Het moet een volwaardige bibliotheek zijn, ook in deze tijdelijke situatie. Dat is belangrijk voor de stad, voor de inwoners, voor onze bezoekers. We kunnen de bibliotheek niet 3 jaar missen.”  Dat vertelt Ronald van Herp in de derde en laatste aflevering van de podcastserie ‘Centrale Bibliotheek, op weg naar een nieuwe toekomst’ die AIR maakte in opdracht van de gemeente Rotterdam en de Bibliotheek Rotterdam.

In deze laatste aflevering van de podcastserie spreekt architectuurhistoricus Catja Edens over de tijdelijke bibliotheek. Dat doet ze met de projectleiders van de gemeente en de bibliotheek: Desirée Schouten en Ronald van Herp. En met de architecten van de tijdelijke huisvesting: Harrie van der Meijs van Rapp+Rapp (verantwoordelijk voor de architectuur) en Maaike Westinga van TenBrasWestinga (verantwoordelijk voor het interieur).

De Centrale Bibliotheek wordt vernieuwd van het najaar van 2025 tot het najaar van 2028. In die tijd kunnen bezoekers terecht op een tijdelijke locatie aan de Librijesteeg. Op 200 meter van de huidige bibliotheek wordt op dit moment een gemeentekantoor klaargemaakt om dienst te doen als tijdelijke bibliotheek. Dat brengt uitdagingen, maar ook kansen met zich mee.

Uitdagingen van het gebouw

Het pand aan de Librijesteeg is een oud-kantoorpand. Om de tijdelijke bibliotheek hierin te kunnen huisvesten, moeten flink wat aanpassingen worden gedaan, hoort Catja van Harrie van der Meijs. “Het pand bestaat nu uit veel verdiepingen met kantoortuinen. Het is best een lastige opgave om daar een bibliotheek in de stoppen”. Zo vertelt Van der Meijs dat de entreehal 1,4 miljoen mensen per jaar moet kunnen ontvangen, terwijl die nu berekend is op de 1.000 werkplekken van het kantoor. Er komen daarom extra trappen, nieuwe roltrappen en een houten constructie, waarmee er een extra vloer komt in de dubbelhoge entreehal, waardoor er betere verbindingen ontstaan in het gebouw.

Experimenteren

De tijdelijke bibliotheek biedt ook ruimte voor experimenten. Zo zit er in het gebouw aan de Librijesteeg een keuken die gebruikt kan worden voor koken, taal en ontmoeting. In de vernieuwde Centrale Bibliotheek komt ook een keuken terug, dus in de tijdelijke bibliotheek kan alvast ervaring worden opgedaan. Verder komen er allerlei nieuwe soorten van ontmoeten en ontwikkelen.

Luister aflevering drie: ‘klaar terwijl u wacht’.

Luister hier de eerste en tweede aflevering terug.