Podcast: ‘De toekomst van de bibliotheek, de bibliotheek van de toekomst’

“Hoe moet de bibliotheek van de toekomst eruitzien? Iedereen heeft het erover, alleen blijft het vaak bij algemene ideeën. Maar ik zie het als een uitgelezen kans om dit straks vorm te geven en ben heel erg blij om dit te gaan doen.” Dat vertelt Alice Vlaanderen in de tweede aflevering van de driedelige podcastserie ‘Centrale Bibliotheek, op weg naar een nieuwe toekomst’ die AIR maakte in opdracht van de gemeente Rotterdam en de Bibliotheek Rotterdam.

Vlaanderen is vanaf 1 juli directeur van de bibliotheek en heeft erg veel zin in de vernieuwing, zo vertelt ze aan architectuurhistoricus Catja Edens. “De meeste mensen zouden geen directeur willen zijn tijdens een grootschalige renovatie, ik zie dat anders. Ik zie het juist als een kans om de bibliotheek van de toekomst vorm te geven.”

In de aanloop naar de vernieuwing van de Centrale Bibliotheek was Vlaanderen een van de leden van de beoordelingscommissie. In de podcast legt ze uit hoe deze commissie te werk ging en dat ze in de loop van de tijd steeds meer van de bibliotheek is gaan houden.

Ontwerpteam over vernieuwing

De Centrale Bibliotheek in Rotterdam was bij de opening in 1983 de grootste bibliotheek van West-Europa. Nu, 40 jaar later is het gebouw aan vernieuwing toe. Architectuurhistoricus Catja Edens gaat over die vernieuwing in gesprek met het ontwerpteam van Powerhouse Company, Atelier Oslo en Lundhagem. Zij vertellen hoe ze de oorspronkelijke ideeën van de architecten Jaap Bakema en Hans Boot, nieuw leven inblazen. Architecten Sven Lund, Albert Richters en Nils Ole Brandtzæg gaan in het gesprek dieper in op hun keuzes en vertellen over de samenwerking.

Ook schuift Stefan Delva, landschapsarchitect en ontwerper van de buitenruimte van de bibliotheek aan. Hij legt uit hoe de buitenruimte nu nog vol stenen ligt, maar straks een mooie groene verbinding met de stad en bibliotheek is.

Rondje door het gebouw

Presentatrice Catja Edens gaat ook in deze aflevering door het gebouw en spreekt met verschillende bezoekers. Verder neemt Edens met John Tholen, hoofdconservator erfgoedcollectie een kijkje in de kluis van de Erasmuscollectie. Dit is de grootste Erasmuscollectie ter wereld met 3.000 oude boeken van én over Desiderius Erasmus geproduceerd vóór 1900. Inmiddels is deze collectie toegevoegd aan de Unesco werelderfgoedlijst.

Luister aflevering twee: ‘De toekomst van de bibliotheek, de bibliotheek van de toekomst.’

Volgende week de derde en laatste aflevering waar Catja Edens langsgaat bij het architectenteam van Rapp+Rapp en TenBrasWestinga om te praten over de tijdelijke bibliotheek aan de Librijesteeg. Luister hier de eerste aflevering terug.