Driedelige podcastserie AIR over vernieuwing Centrale Bibliotheek: ‘De bibliotheek is een paleis voor het volk.’

Het oorspronkelijke idee van architectenbureau Van den Broek en Bakema kwam er nooit. Zij wilden op de begane grond van de bibliotheek een soort stad met kruisende straatjes en steegjes waar Rotterdammers elkaar konden ontmoeten.‘ Dat vertelt Joris Molenaar, architectuurhistorisch onderzoeker in de eerste aflevering van de driedelige podcastserie ‘Centrale Bibliotheek, op weg naar een nieuwe toekomst’ die AIR maakte in opdracht van de gemeente Rotterdam en de Bibliotheek Rotterdam.

Door de geschiedenis van het gebouw

Presentatrice Catja Edens gaat met Molenaar op pad door het gebouw waar hij vertelt over het oorspronkelijke ontwerp van begin jaren 80. Hij gaat uitgebreid in op de geschiedenis van het gebouw.  Volgens Molenaar wilden de architecten destijds een verbinding met de stad maken door woningen rond het gebouw te plaatsen en meerdere ingangen in plaats van één hoofdingang. ‘Maar de economische situatie in de jaren 80 was bepaald niet rooskleurig. Uiteindelijk is het ontwerp van Jaap Bakema en Hans Boot versoberd uitgevoerd.’

De bibliotheek van de toekomst

In deze aflevering gaat Catja Edens ook langs bij directeur-bestuurder van de bibliotheek Theo Kemperman. Hij neemt Edens mee naar plekken in de bibliotheek die niet meer helemaal van deze tijd zijn, zoals de kantoortuin voor medewerkers van de bibliotheek. ‘Hebben we deze ruimte daadwerkelijk nodig?’ vraagt hij zich af. Liever zou Kemperman deze ruimte teruggeven aan het publiek.

Kemperman vindt het prachtig dat de gemeente Rotterdam investeert in de toekomst van de bibliotheek met al haar veranderende functies. ‘Inmiddels is de bibliotheek zoveel meer dan boeken en boetes. Het is een paleis voor het volk. Hier kan iedereen terecht om te ontmoeten en ontspannen tot ontwikkelen en ondernemen.’

Tweede thuis

Ook hoort Edens van verschillende bezoekers – van boekenwurm tot voorleesmoeder – wat de bibliotheek voor hen betekent. Zo noemt Hismam die regelmatig in de bieb te vinden is voor een potje schaak, het zelfs zijn tweede thuis. Hij leert hier mensen kennen en maakt er zijn huiswerk voor het Taalcafé.

Luister aflevering 1 nu. In de tweede aflevering gaat Catja Edens in gesprek met de beoordelingscommissie om hun keuze voor het ontwerp van Powerhouse te bespreken. Ook schuift ze aan bij de ontwerpers van de nieuwe bibliotheek om alles over dit ontwerp te weten te komen. In de derde en laatste aflevering gaat Edens in gesprek met het architectenteam van Rapp+Rapp en TenBrasWestinga over de tijdelijke bibliotheek aan de Librijesteeg.