De Centrale Bibliotheek Rotterdam voor nu en voor straks

De Centrale Bibliotheek ligt in het hart van de stad en er komen per jaar ruim 1,4 miljoen bezoekers. Het gebouw werd geopend in 1983. Nu, bijna veertig jaar later, is het tijd om het gebouw te vernieuwen en klaar te maken voor de toekomst. Zodat het weer past bij een moderne bibliotheek; een huiskamer van de stad voor alle Rotterdammers.

Met de renovatie maken we het gebouw duurzamer. Het gebouw wordt goed geïsoleerd, waardoor er straks minder energie wordt verbruikt. Dat is beter voor het milieu en door het gebruik van duurzame materialen kan het gebouw lang mee. De buitenruimte wordt groener en maakt de binnenstad aantrekkelijker.

Stadsgesprekken

Het duurt een aantal jaren voordat de vernieuwde bibliotheek klaar is. De bibliotheek en gemeente Rotterdam vinden het belangrijk dat Rotterdammers op verschillende momenten kunnen meepraten over de nieuwe Centrale Bibliotheek. Het is tenslotte een plek waar iedereen welkom is.

We voeren de komende maanden op meerdere locaties in de stad – en online – stadsgesprekken met de Rotterdammers. De reacties nemen we mee in een advies aan de ontwerpbureaus en aan de commissie die de ontwerpen beoordeelt.

In mei 2022 maken we het winnende ontwerp bekend. Het winnende ontwerpbureau krijgt de opdracht om een voorlopig ontwerp te maken en dat in het voorjaar van 2023 te presenteren.